Despre management, business, delegare si alti demoni

 

Delegarea 1

 

Management

“Vreau angajati autonomi. Am nevoie de oameni care stiu ce au de facut, se organizeaza singuri si produc rezultate fara implicarea mea.”

Am auzit acesta formula la 90% dintre antreprenorii pe care i-am cunoscut. Antreprenori cu afaceri mici, mijlocii si mari. Daca ma intrebai acum 3 ani ce imi doresc, iti spuneam acelasi lucru – vreau oameni autonomi, care sa-si faca treaba singuri.

Nu intelegeam atunci ca nu toti oamenii sunt autonomi. Si chiar daca ar fi, tot au nevoie de o structura ce le permite sa functioneze ca o echipa.

Visul antreprenorului (mai ales la inceput de drum) este angajatul autonom – care vine si  produce rezultate de unul singur, eventual pe un salariu micut sau un procent, in timp ce antreprenorul doarme sau bea fresh la terasa. La prima vedere suna ideal pentru orice business owner. Asa faceau acum sute de ani si boierii. Totusi, boierii aveau administratori de mosii – adica manageri.

Realitatea este ca oamenii au nevoie de management. Au nevoie ca cineva sa le traseze sarcini, sa ii sprijine in procesul de executie (daca este cazul) si apoi sa verifice rezultatul. Cei care isi pot face treaba de unii singuri – ajung sa fie manageri, freelanceri, antreprenori sau angajati autonomi care aduc rezultate de top. Acestia din urma sunt platiti cu bani foarte multi (de obicei de catre companii mari care isi permit asta).

Am descoperit ca business-ul nu este despre a-i pune pe altii la munca si atat. Este despre a lucra in echipa, despre a conduce, despre a dezvolta oamenii, despre a trasa sarcini, despre a fixa tinte si despre a verifica. Toate acestea in timp ce se pastreaza o viziune de ansamblu.

Adevarul este ca un antreprenor are multe sarcini grele. Pe de o parte trebuie sa dezvolte business-ul si sa ramana centrat pe viziunea extinsa (big picture). Pe de alta parte, este necesar sa faca management: sa fie aproape de oameni, sa se asigure ca lucrurile sunt bine facute zi de zi. Este nevoie si sa dezvolte echipa + procesele de lucru.

Din pacate, multi antreprenori (am fost unul dintre ei mult timp) culiseaza dintr-o parte in alta. Majoritatea sunt mai atrasi de business development. Vor sa creasca business-ul, vor sa inoveze, sa dezvolte afacerea, sa cucereasca noi piete, sa-si extinda activitatea.

Apoi realizeaza ca pierd controlul la nivel micro, si revin cu toata forta. Verifica, fac micromanagement, dezvolta proceduri, instruiesc oamenii, iau feedback de la clienti.

Apoi, isi dau seama ca au intrat atat de mult in detalii incat au pierdut imaginea de ansamblu si directia. “- Lucrurile merg ca unse, dar incotro ne indreptam?” Si revin energici in zona de business development, in timp ce managementul operational si dezvoltarea oamenilor ramane de izbeliste. Si ciclul se repeta. 

Dar ambele directii au importanta lor. Nu poti conduce o masina doar daca te ocupi de volan si te uiti prin parbriz. Este necesar sa schimbi vitezele, sa accelerezi, sa franezi, sa semnalizezi,  sa te uiti in oglinda. Ca sa ajungi unde ti-ai propus este nevoie sa le faci pe toate. 

Antreprenorii care isi muta focusul doar pe Big Picture (business development, parteneriate strategice, inovatie) si uita de management, sunt asemenea soferilor care se hotarasc sa se ocupe doar de volan. Uita de pedale, de schimbatorul de viteze si de restul. Masina va merge o vreme din inertie, insa, chiar daca directia este buna si claritatea maxima, autovehiculul va incepe sa piarda viteza. 

Apoi focusul revine pe pedale si schimbator, iar volan ramane liber. Vehiculul ia viteza din ce in ce mai mare, turatia e optima, suntem in viteza potrivita, dar ne putem trezi intr-un sant. Nimeni nu se uita in fata, nimeni nu tine volanul. 

Corporatiile inteleg foarte bine ca ambele perspective sunt absolut necesare. De asta probabil, au ajuns mari si profitabile. Companiile au oameni care se ocupa de viziune si directie, dar si oameni care fac management. In corporatii se face management in toate formele posibile (team management, project management, middle management, top management, custumer satisfaction management, employee satisfaction management, business development management si asa mai departe). De ce oare?

Management inseamna, in fapt, a conduce, a gospodari, a te asigura ca lucrurile se intampla conform planului. Si totusi multi fug de management.

In ceea ce ma priveste, pe vremea cand doream sa am doar angajati autonomi – eram interesat doar de volan.  Nu intelegeam importanta managementului si nici nu stiam cum se face. 

Multi antreprenori nu stiu sa faca management si nici nu-i inteleg importanta. Indiferent de motiv, realitatea este una singura – orice business are nevoie atat de management operational cat si de business development. Afacerile care sunt lipsite de una dintre aceste doua functii, sufera. Si cand afacerile sufera, de fapt oamenii sufera. Angajatii, clientii, poate si actionarii. 

Angajatii sufera atunci cand nu sunt organizati. Cand antreprenorul (managementul) se focuseaza exclusiv pe business development si uita de operational, de dezvoltarea echipei si a proceselor. Angajatii sufera cand toata presiunea si responsabilitatea cade asupra lor, in conditiile in care (probabil) nu sunt pregatiti (si poate nici platiti) sa suplineasca aceasta lipsa. Asa se instaleaza stress-ul, oboseala, nivelul scazut de energie.

Clientii sufera pentru ca nu sunt servisati asa cum trebuie – serviciile scad in calitate odata cu cresterea nivelului de stress al angajatilor.

 

Delegarea

Scurtatura pavata cu aur si pietre pretioase este DELEGAREA. Delegarea (ca subiect de discutie si articole) este la moda de cativa ani si pare solutia minune pentru a te elibera de presiunea si efortul management-ului. Numai ca atunci cand vorbim despre delegare spunem doar jumatati de adevar.

Adevarul intreg este ca pentru a putea delega trebuie sa ai cui. Adica sa ai oameni pregatiti care pot prelua si duce la bun sfarsit anumite sarcini. Asta inseamna ca trebuie sa-ti dezvolti oamenii – sa-i ajuti sa evolueze. Sa le delegi o sarcina pe care nu o pot indeplini si apoi sa-i critici pentru asta…scade increderea in sine si productivitatea.

Dezvoltarea oamenilor este parte din procesul delegativ si se poate face cel mai bine prin coaching. Dar dureaza mai mult de doua saptamani. Asa ca delegarea nu este despre a scapa de ceva taskuri indezirabile, ci despre a-ti ajuta oamenii sa ajunga buni si responsabili. Delegarea inseamna evolutie, inseamna munca si investitii in oameni. Delegarea inseamna apropiere, nu fuga. 

Pe langa dezvoltarea echipei delegarea mai presupune mentenanta si verificare. Delegarea este in sine o functie a managemetului si nu poate inlocui managementul, asa cum roata e o parte a masinii ce nu poate inlocui masina.

Dar delegarea e inca prost inteleasa si este vazuta ca un substitut eficient al managementului. Asa se face ca multi antreprenori deleaga prin abdicare – “Faceti si voi aici, aveti grija si ne auzim. Am incredere in voi, va pup.” Realitatea arata ca lucrurile nu functioneaza asa, cel putin nu la nivelul la care ne dorim si ar putea sa functioneze. 

Nu sunt multe optiuni pentru a conduce cu succes un business. Iar stilul de management clasic nu mai functioneaza. Nu mai reactionam pozitiv la recompensa si pedeapsa pentru ca am evoluat cu totii. Pe langa bani, avem nevoie de scop si sens pentru a face o treaba buna.

Dar pot fi implementate metode eficiente si foarte concrete prin care un antreprenor sau un manager isi poate usura considerabil viata in timp ce obtine rezultate mai bune. Iar eu cu asta ma ocup.

Leave your comment